Novosti

Employer Partner slavi 20 godina: Evo kako je transformirao HR u Hrvatskoj

  • SELECTIO Grupa
  • 17. lipnja 2025.
  • 8 min čitanja

Certifikat Employer Partner pokrenut je 2005. godine s ciljem prepoznavanja kvalitete u upravljanju ljudskim resursima. U prvih deset godina projekta provedeno je 198 certifikacijskih procesa u četiri države dok danas ova brojka prelazi 20,000 te uključuje sve industrije u cijeloj regiji. 

Od pokretanja certifikata Employer Partner do danas dogodila se značajna transformacija upravljanja ljudskim resursima u Hrvatskoj koja danas ima stratešku ulogu, duboko integriranu u poslovnu strategiju i ciljeve organizacije. Nekoliko ključnih faktora pokrenulo je ovu transformaciju na globalnoj razini, s jasnim odrazom i na hrvatsko tržište. Povećana konkurencija i globalizacija potaknuli su organizacije da prepoznaju važnost ljudi kao izvora konkurentske prednosti. Tehnološki napredak, posebno u području analitike podataka i HR tehnologije, pružio je HR stručnjacima alate za mjerenje svog utjecaja i doprinos na strateškoj razini. Istovremeno, rastuće razumijevanje veze između ljudskog kapitala i poslovne uspješnosti potaknulo je veće uključivanje HR-a u strateško odlučivanje.

Postavljanje prvih standarda za HR u Hrvatskoj

Posebnu ulogu na hrvatskom tržištu odigrao je certifikat Employer Partner koji je postavio standarde izvrsnosti HR praksi čime je utjecao na cijelo tržište rada kroz promicanje strateške uloge HR-a, standardizaciju HR procesa, uvođenje mjerljivih pokazatelja uspješnosti te korištenje podataka za donošenje HR odluka. U organizacijama koje su slijedile ove trendove HR funkcija više nije percipirana kao troškovni centar, već kao strateški partner koji pridonosi poslovnom uspjehu.

Danas, u 81% kompanija koje su stekle status Employer Partnera, HR funkcija aktivno sudjeluje u poslovnom odlučivanju i strateškom planiranju na organizacijskoj razini zajedno s ostalim članovima top menadžmenta. Ovo predstavlja značajnu promjenu perspektive u odnosu na situaciju od prije dvadeset godina kada je HR bio primarno administrativna funkcija.

Iako su troškovi povezani s odlaskom zaposlenika značajni, dugo nisu bili dovoljno prepoznati među hrvatskim poslodavcima. Istraživanja pokazuju da se radi o jednom od najvećih troškova za organizaciju, ali i da je tek mali broj menadžera toga svjestan, te da ga neznatni broj kompanija zaista prati. U prosjeku, zamjena pripravnika košta oko 30-50% njihove godišnje plaće, zamjena srednjeg menadžmenta oko 150% plaće, a zamjena visokih stručnjaka ili menadžera čak 400% njihove godišnje plaće. Ovi troškovi uključuju izlazne intervjue, regrutiranje, selekciju, onboarding, edukaciju, izgubljenu produktivnost, nezadovoljstvo klijenata, izgubljene poslove i ekspertizu, te troškove privremene zamjene. Postoje i nematerijalni troškovi poput nezadovoljstva, apsentizma, pogrešaka, loše motivacije i narušenih međuljudskih odnosa.

Prepoznavanje visokih troškova fluktuacije

Prepoznavanje visokih troškova fluktuacije dovelo je do razvoja strateških pristupa zadržavanju zaposlenika. Kompanije su zato kroz vrijeme razvile metode za praćenje zadovoljstva zaposlenika i identificiranje rizika od odlaska. Također, sve veći naglasak stavile su na izgradnju organizacijske kulture i klime koja podržava zadržavanje kvalitetnih zaposlenika. Ovo je posebno vidljivo kod tvrtki koje nose oznaku Employer Partner, gdje se velika pozornost posvećuje organizacijskoj kulturi i procesima koji podržavaju dugoročno zadržavanje talenata. Certificirani poslodavci često imaju nižu fluktuaciju zaposlenika jer promiču kvalitetne HR procese, strategiju razvoja zaposlenika te dobrobit zaposlenika što uključuje podršku mentalnom i fizičkom zdravlju, fleksibilnost radnog vremena i druge benefite koji povećavaju opću zadovoljnost zaposlenika.

Posebno je primjetan i porast korištenja internih programa preporuka. U 2024. godini, čak 84% kompanija s oznakom Employer Partner ima dobro definirane programe preporuka što ukazuje na to da su izvrsni poslodavci prepoznali vrijednost postojećih zaposlenika kao izvora kvalitetnih kandidata. Takav im pristup ujedno smanjuje troškove i vrijeme potrebno za pronalazak odgovarajućih kandidata, te povećava vjerojatnost dobrog uklapanja zaposlenika u organizacijsku kulturu.

Uvođenje napredne analitike i novih HR alata

Certifikat Employer Partner postavio je mjerljive standarde kvalitete u upravljanju ljudskim resursima, omogućujući organizacijama da uspoređuju HR prakse s konkurentima te da se procjenjuju odnosu na najbolje standarde na tržištu. Takva usporedba potiče kompanije da razvijaju i unapređuju svoje procese upravljanja ljudskim potencijalima, što posljedično dovodi do podizanja općeg standarda HR prakse na lokalnom i regionalnom tržištu. Istovremeno, digitalizacija i automatizacija rutinskih HR zadataka oslobodila je HR stručnjake za strateške aktivnosti. U proteklih dvadeset godina, HR odjeli prešli su s papirnatih obrazaca na sofisticirana digitalna rješenja koja omogućuju efikasnije upravljanje podacima o zaposlenicima, automatizaciju administrativnih procesa i generiranje izvještaja potrebnih za donošenje odluka. Kompanije koje su nositeljice certifikata Employer Partner pokazuju veću tendenciju praćenja ključnih HR metrika i korištenja takvih podataka za donošenje strateških odluka. Ovo uključuje praćenje troškova zapošljavanja, zadržavanja zaposlenika, performansi i razvojnih inicijativa. 

Pojava employer brandinga: razvoj strateškog pristupa u privlačenju kandidata

U posljednjih dvadeset godina vidljiv je značajan pomak od reaktivnog prema proaktivnom pristupu zapošljavanju koji podrazumijeva sustavno razvijanje reputacije poželjnog poslodavca, diverzifikaciju strategija u privlačenja talenata, prilagodbu različitim segmentima tržišta rada te primjenu sve većeg broja različitih metoda zapošljavanja.

Dok su ranije kompanije uglavnom koristile tradicionalne kanale poput oglasa u tisku, danas kompanije koje nose oznaku Employer Partner u prosjeku koriste osam do devet različitih kanala za potragu kandidata. Istovremeno, SELECTIO Grupa bilježi trend povećanog korištenja usluga za pronalazak kandidata. „Head-hunteri“ su postali vrijedan partner kompanijama koje zapošljavaju ili žele ojačati svoje timove, posebno kod menadžerskih i ekspertnih pozicija te u slučajevima kada na tržištu rada postoji mali broj kvalificiranih kandidata.

Uz razvoj sve naprednijih procesa za zapošljavanje organizacije kontinuirano ulažu u izgradnju prepoznatljivosti. Dio poslodavaca koji su certifikatom Employer Partner prepoznati po visokoj kvaliteti u upravljanju ljudskim potencijalima (njih 34%) ima višegodišnju employer branding strategiju dok ostatak poznatih poslodavaca mijenja strategiju na godišnjoj razini.

Korištenje Employer Partner certifikata kao indikatora uspješnosti HR tima

Praćenje indikatora uspješnosti i uspoređivanje s tržištem preduvjeti su za podizanje kvalitete u upravljanju ljudskim potencijalima i izgradnju kvalitetnijih radnih mjesta. U ovih je dvadeset godina certifikat Employer Partner postao KPI mnogih HR timova u nekima od najuspješnijih globalnih organizacija te danas služi kao poluga HR funkciji da demonstrira svoj doprinos poslovnim rezultatima i tako opravda ulaganja u HR inicijative.

Među nositeljima certifikata nalaze se organizacije različitih veličina i struktura, a kako ih je svakom godinom sve više, tako i benchmark podatci za usporedbu kvalitete HR sustava postaju sve napredniji.

Poslodavci koji su prepoznati po kvaliteti u upravljanju ljudskim poslodavcima će, baš kao i ostale organizacije koje žele ostati konkurentne na tržištu, morati nastaviti ulagati u razvoj HR praksi i adaptirati se promjenjivim uvjetima na tržištu rada. Za HR stručnjake, ovo znači potrebu za kontinuiranim praćenjem razvoja te ulaganjem u strateške vještine, uključujući poslovno razumijevanje, financijsku pismenost i upravljanje promjenama. Samo kroz takva ulaganja, HR funkcija može nastaviti jačati poziciju strateškog partnera u organizaciji i doprinositi poslovnoj uspješnosti na mjerljiv način.

Novosti

Najnovije vijesti iz HR svijeta

Novosti

Želite izgraditi otpornost? Ne zaboravite na ulogu tima

  • 29. svibnja 2025.
  • 5 min čitanja

Novosti

Anksioznost na poslu: Kako da bude pokretač, a ne kočnica?

  • 21. svibnja 2025.
  • 10 min čitanja

Prijavite se na SELECTIO newsletter i ostanite na izvoru relevantnih vijesti iz HR svijeta!

Prijavite se