Novosti

Cyberloafing: Kako upravljati scrollanjem na poslu?

  • ERNA TOMIŠA, SENIOR PEOPLE AND CULTURE CONSULTANT
  • 10. lipnja 2024.
  • 8 min čitanja

U radno okruženje smo uveli brojne tehnološke alate kako bismo ubrzali razmjenu informacija i potaknuli istraživanje i pronalazak korisnih informacija, no time smo otvorili vrata beskonačnom izvoru distrakcija. Sve prisutnija pojava je cyberloafing – fenomen koji uključuje neproduktivno surfanje po internetu dok smo na poslu.

Cyberloafing je relativno nova pojava u kojoj zaposlenici koriste radno vrijeme za online aktivnosti koje nisu povezane s poslom. To uključuje pregledavanje društvenih mreža, online kupovinu, gledanje video sadržaja, igranje igara i slične aktivnosti koje ometaju produktivnost na radnom mjestu.

Kako nastaje cyberloafing?

1. Nezadovoljstvo poslom

Zaposlenici koji su nezadovoljni svojim poslom ili radnim okruženjem mogu koristiti cyberloafing kao način bijega od negativnih osjećaja i stresa povezanih s poslom. Surfajući internetom ili provodeći vrijeme na društvenim mrežama, zaposlenici mogu privremeno zaboraviti na probleme na radnom mjestu.

2. Nedostatak motivacije

Ako zaposlenici osjećaju manajk motivacije zbog nedostatka priznanja za svoj rad ili nedostatka perspektive unapređenja, mogu gubiti interes za posao i manje se angažirati u radnim zadacima. Cyberloafing može postati način da popune praznine u radnom vremenu ili pronađu nešto što im pruža trenutno zadovoljstvo. Boreout, odnosno gubitak motivacije prouzrokovan monotonim i neizazovnim zadacima zaposlenike tjera da traže odmor ili distrakciju od dosadnih zadataka. Cyberloafing može ublažiti dosadu na radnom mjestu, omogućujući zaposlenicima da se privremeno odmaknu od svojih zadataka.

3. Loš odnos tvrtke prema zaposlenicima

Ako tvrtka ne pokazuje brigu za dobrobit svojih zaposlenika, primjerice kroz loše upravljanje, nedostatak prilika za napredovanje ili manjak poštovanja prema zaposlenicima, to može dovesti do osjećaja nezadovoljstva i nepovezanosti među zaposlenicima. Zaposlenici koji se osjećaju nepravedno tretirani ili zanemareni mogu biti skloni koristiti vrijeme na cyberloafing umjesto na odrađivanje posla.

4. Preopterećenost poslom i stres

Ironično, i preveliki poslovni angažman može potaknuti zaposlenike na cyberloafing kako bi pronašli kratke odmore i olakšanje od stresa. Cyberloafing može služiti kao ventil za stres, bilo da je riječ o osjećaju sagorijevanja ili konfliktima na radnom mjestu, pauza za cyberloafing može pomoći zaposlenicima da se odmaknu od posla.

Je li cyberloafing štetan za produktivnost ili je korsina pauza od posla?

Dok neki smatraju cyberloafing samo još jednim oblikom prokrastinacije, drugi ga vide kao potrebnu pauzu od zahtjevnih radnih zadataka. Pitanje koje se postavlja je: je li cyberloafing zapravo štetan za produktivnost i radno okruženje ili može biti koristan kao strategija za obnavljanje energije i fokusiranje na posao?

Studije su pokazale da prekomjerno vrijeme provedeno na nekorisnim internetskim aktivnostima može značajno smanjiti radnu efikasnost i povećati rizik od propusta u izvršavanju radnih zadataka. Cyberloafing može dovesti do smanjene koncentracije te uzrokovati stres i pritisak zbog nepotpunih ili loše obavljenih zadataka što negativno utječe na zadovoljstvo i mentalno zdravlje zaposlenika. Osim toga, takvo ponašanje može stvoriti negativno radno okruženje i smanjiti motivaciju kolega koji marljivo obavljaju svoje poslove. Redovito korištenje vremena na cyberloafing može narušiti povjerenje kolega i nadređenih te ugroziti reputaciju zaposlenika u tvrtki. Trošenje radnog vremena na cyberloafing umjesto na radne zadatke ima direktan utjecaj na postizanje poslovnih ciljeva tvrtke. To znači da tvrtka plaća za vrijeme koje nije iskorišteno za radne aktivnosti, što utječe na operativne troškove. Također, aktivnosti cyberloafinga mogu povećati sigurnosne rizike za tvrtku, uključujući viruse računalnih sustava, phishing napade ili krađu podataka.

S druge strane, postoje tvrdnje da povremeni cyberloafing može imati pozitivan utjecaj na radnu produktivnost. Kratki odmori za pregledavanje društvenih mreža ili čitanje vijesti mogu pomoći zaposlenicima da se osvježe i vrate na posao s većim entuzijazmom i kreativnošću. Ovakva vrsta "mikro-pauza" može čak pomoći u održavanju visokog nivoa koncentracije i mentalne svježine tokom radnog dana, u opuštanju i oslobađanju od stresa. Osim toga, istraživanja su pokazala da cyberloafing može potaknuti kreativnost kod zaposlenika, omogućavajući im da izlože svoj um novim idejama i perspektivama.

Upravljanje cyberloafingom

Jedna od strategija za smanjivanje cyberloafinga jest ograničavanje pristupa internetu i online stranicama koje nisu relevantne za posao, kontroliranje korištenja interneta na radnom mjestu ili redovito praćenje načina na koji zaposlenici provode vrijeme na poslu. Na prvu se ovo može činiti kao jednostavno i dobro rješenje za tvrtku, ali takva strategija često ima niz nedostataka i negativnih posljedica na motivaciju i angažman zaposlenika. Kada se zaposlenicima nametnu stroga pravila i kontrola o tome kako i kada mogu koristiti internet na radnom mjestu, to može smanjiti povjerenje i autonomiju zaposlenika. Zaposlenici mogu doživjeti ovakve mjere kao invazivne i dehumanizirajuće, što smanjuje motivaciju za obavljanjem posla. Osjećaj stalnog nadzora i ograničenja stvara negativno radno okruženje koje rezultira povećanim osjećajem nezadovoljstva i smanjenom produktivnošću.

Umjesto toga, promicanje povjerenja, autonomije i odgovornosti među zaposlenicima može biti učinkovitiji pristup u poticanju produktivnosti i motivacije na radnom mjestu. Potrebno je uspostaviti strategije i prakse koje će potaknuti odgovorno korištenje radnog vremena, a neke od njih su:

1. Stvaranje poticajne radne kulture temeljene na povjerenju

Ključno je izgraditi radnu kulturu u kojoj se zaposlenici osjećaju cijenjeno, podržano i motivirano. To uključuje promicanje otvorene komunikacije, pružanje mogućnosti za sudjelovanje u odlukama koje ih se tiču te poticanje suradnje i timskog rada. Kada se zaposlenici osjećaju povezano s tvrtkom i timom te cijene svoj posao, manje su skloni cyberloafingu jer imaju veći interes za doprinos organizaciji.

2. Stvaranje poticajnog radnog okruženja

Kompanije bi trebale osigurati radno okruženje koje potiče produktivnost i angažman zaposlenika. To uključuje osiguranje adekvatnih resursa, obuke i mogućnosti za profesionalni razvoj, kao i priznavanje i nagrađivanje postignuća zaposlenika. Kada se zaposlenici osjećaju podržano i imaju jasne ciljeve i perspektive unutar tvrtke, manje su skloni trošiti vrijeme na cyberloafing.

3. Postavljanje primjerenih ciljeva i očekivanja

Ključno je postaviti realne ciljeve i očekivanja te pružiti jasnu povratnu informaciju o radu zaposlenika. Kada zaposlenici jasno razumiju što se od njih očekuje i kako njihov rad doprinosi ciljevima tvrtke, više su motivirani da ostanu fokusirani na radne zadatke. Također, važno je pružiti podršku zaposlenicima u postizanju tih ciljeva, kao i prepoznavati njihove napore i doprinos.

Saznajte zašto vaši zaposlenici scrollaju

Organizacijska klima i kultura imaju ključnu ulogu u pribjegavanju cyberloafingu i upravljanju njime. Kada kompanije uspostave pozitivnu radnu kulturu temeljenu na povjerenju, podršci i priznanju zaposlenika te osiguraju poticajno radno okruženje s jasnim ciljevima i očekivanjima, zaposlenici će biti motivirani, produktivni i angažirani na poslu, smanjujući time potrebu za cyberloafingom. Istražite za što točno vaši zaposlenici koriste cyberloafing – odmor ili prokrastinaciju.

Jedan od načina dobivanja odgovora na to pitanje jest redovito ispitivanje organizacijske klime i angažiranosti zaposlenika koje pokazuje što najviše utječe na produktivnost naših zaposlenika. Osim što pomoću ispitivanja možemo saznati kako zaposlenici doživljavaju svoj posao i nadređene, ono nam pomaže u kreiranju konkretnog plana za povećanje produktivnosti i izgradnju bolje radne atmosfere.

Ako vam je potrebna podrška u provođenju takvog ispitivanja, slobodno nam se javite!

Novosti

Najnovije vijesti iz HR svijeta

Novosti

Veliki vodič za intervju za posao - sve što trebate znati

  • 18. srpnja 2024.
  • 17 min čitanja

Novosti

Kako izgleda testiranje za menadžerske pozicije?

  • 09. srpnja 2024.
  • 4 min čitanja