Razgovor za posao je za većinu kandidata stresno i izazovno iskustvo pa nije na odmet pročitati savjete HR stručnjaka o pripremi prije razgovora. Recruiteri iz SELECTIO Grupe koji intervjuiraju kandidate za executive, srednje menadžerske i specijalističke pozicije iz gotovo svih industrija potvrđuju da na razgovoru za posao svaka izgovorena riječ može biti presudna, ali ističu i da je moguće s dobrom pripremom povećati samopouzdanje koje povećava šanse za prolaz u sljedeći krug.
Iako vam neki vaši odgovori mogu djelovati ispravno, često se dogodi da naknadno shvatite kako vas nisu prikazali u očekivano pozitivnom svjetlu. Kako se to ne bi događalo i kako biste preuzeli kontrolu nad odgovorima koje dajete u selekcijskom procesu, sastavili smo vodič za odgovore koje u intervjuu za posao trebate izbjegavati.
Kvalitetna priprema i konkretni primjeri
Čim čitate ovaj članak znači da najvjerojatnije znate za najčešća pitanja koja vas mogu dočekati na intervjuju. Standardna pitanja postavljaju se u svrhu provjere vašeg radnog iskustva u kontekstu radnih zadataka koji vas potencijalno očekuju na novom radnom mjestu. Stoga unaprijed pripremite odgovore na pitanja o motivaciji, snagama i slabostima te istaknite kako se nosite sa stresom.
Pored toga, proučite i odgovornosti, kompetencije i uvjete pozicije. U skladu s njima pripremite informacije iz svojeg radnog iskustva koje će poslodavcu pokazati da ih baš vi ispunjavate. Konkretni primjeri u kojima ćete pokušati kvantificirati (brojčano izraziti) što je moguće više segmenata pokazat će da imate potrebne kvalifikacije za tu poziciju.
Ništa od ovoga nemojte učiti doslovno i napamet. Radije se usmjerite na ključne informacije koje želite prenijeti. To ćete učiniti tako da uvježbate odgovore kako biste ih u stresnoj situaciji iznijeli glatko i bez previše razmišljanja. Uzmite si dovoljno vremena kako biste bili sigurni da ćete u odgovorima obuhvatiti sve relevantno za novu poziciju.
Vježbajte pred ogledalom
Sva pitanja koja možete očekivati možete uvježbati u svom domu pred ogledalom ili pomoću web kamere. Ovakva se vježba pokazala kao korisna praksa koja će vam pomoći da se lakše opustite prije samog intervjua.
Simulacije intervjua su se također pokazale kao korisne prakse za smanjivanje neizvjesnosti koju donosi pravi intervju za posao. Možete zamoliti člana obitelji ili prijatelja kojemu vjerujete da odigra ulogu poslodavca i zajedno s vama odradi razgovor za posao. Zbog ovih ćete metoda pred poslodavcem djelovati samouvjerenije i kompetentnije.
Nemojte govoriti negativno o sebi
Dok ste se pripremali za intervju, sigurno ste dobro razmislili o svojim snagama i slabostima. Iako je poželjno pokazati samosvijest u razumijevanju vlastitih znanja i sposobnosti te zadržati određenu razinu skromnosti, izbjegavajte govoriti negativno o sebi.
To se može činiti jednostavnim zadatkom, ali brojni kandidati govore o stvarima koje ne mogu i ne znaju ili su u njima loši. Tako samo pokazuju manjak samopouzdanja. Učinkovitije bi bilo da naglase i istaknu one vještine kojima mogu konkretno doprinijeti ciljevima i viziji organizacije.
Stoga nikada nemojte započeti intervju s onim aspektima posla koji bi vam potencijalno mogli biti problematični. Radije istaknite svoje jake strane i spremnost da se suočite s novim izazovima. Preoblikujte svoje odgovore kako biste izrazili pozitivnost i samopouzdanje.
Nemojte govoriti negativno o prethodnim poslodavcima
Suzdržite se od kritiziranja svog prethodnog poslodavca ili posla. Umjesto toga, usredotočite se na ono što ste naučili i istaknite kako trenutno tražite nove prilike za razvoj. Ako postoje informacije koje morate iznijeti kako biste objasnili određene situacije ili izazove s kojima ste se susreli, usmjerite se na izraze koji odražavaju vašu profesionalnost.
Pokažite samosvijest da vaše neslaganje s poslodavcem ne podrazumijeva da ćete negativno govoriti o njemu. To pokazuje vašu sposobnost da budete pozitivni i profesionalni bez obzira na situaciju. Ako ste pretjerano kritični, sugovornik bi mogao pomisliti: „Što će ova osoba kasnije govoriti o našoj organizaciji?“.
Pripazite da ne djelujete nezainteresirano
Ono što nikada ne biste trebali reći na intervjuu za posao je da vas pozicija ne zanima pretjerano ili da ste se prijavili bez obaveze, samo da vidite „što ima na tržištu“. Ne mislimo pritom samo na riječi, već na ton glasa i govor tijela.
Naime, kandidati često kažu jedno, a njihovo tijelo i ton govore suprotno. Ako primjerice kažete da ste „zainteresirani za poziciju“, ali to kažete ravnim tonom, bez osmijeha ili kontakta očima, možete otežati uspostavljanje odnosa povjerenja.
Izbjegavajte ispitivanje i iznošenje previše osobnih informacija
Poslodavci vas žele upoznati kroz vaše iskustvo kako bi procijenili uklapate li se u poziciju, hoćete li se slagati s drugim zaposlenicima, posebno s različitim grupama i donosite li dodanu vrijednost za posao i tvrtku.
Ono što svakako trebate izbjeći je rasprava o osobnim temama kao što su bračni status, obitelj ili djeca, ili još manje prikladno, detaljno iznositi obiteljske i osobne probleme. Ako je neka privatna situacija relevantna za odluke koje ste donosili u karijeri, primjerice prilikom promjena radnog mjesta, preporuka HR stručnjaka je da se na to kratko osvrnete i ne ulazite u detalje. Radije dajte tek dovoljno informacija kako bi ispitivači bolje razumjeli vašu trenutnu situaciju.
Također, nikako se ne preporuča poslodavca ispitivati osobna pitanja. Tako su među najgorim pitanjima koja možete postaviti u razgovoru za posao ona vezana uz bračni status, dob, plaću ili osobne preferencije vezane uz posao.
Nemojte postavljati pitanja na koje biste već trebali znati odgovor
Postavljanjem pitanja na koja ste već trebali pronaći odgovore tijekom pripreme za intervju, ostavljate neprofesionalan dojam. Pitanja o godini osnutka tvrtke ili vlasničkoj strukturi koja je javno dostupna, ispitivačima mogu signalizirati da niste dovoljno motivirani.
Umjesto toga napravite istraživanje i postavite dublja pitanja na koja se ne može jednostavno pronaći odgovor. Dobar primjer su pitanja poput „Kako biste opisali kulturu tvrtke?” ili “Postoji li prilika za napredovanje unutar ove uloge?”.
Poslodavac će vas vrlo vjerojatno već na početku pitati „Što znate o nama“. To je prilika da pokažete da ste se za razgovor dobro pripremili i da ste detaljno proučili sve dostupne informacije o tvrtki (da, i njihove društvene mreže). Kroz medijske objave, službeni web i osnovne financijske pokazatelje koje možete jednostavno provjeriti na specijaliziranim stranicama, možete saznati više o vrijednostima, projektima i aktualnostima tvrtke. To će vam pružiti jasniju sliku o timu s kojim ćete možda raditi.
Stoga izbjegavajte izjave poput „Nisam imao vremena istražiti vašu tvrtku“ ili „Čime se bavi vaša tvrtka?“. One će vjerojatno odbiti svakog potencijalnog poslodavca. Pokazuju kako zapravo pristupate situacijama i „zadacima“ za koje ste prihvatili osobnu odgovornost, čak i ako to ipak nije pozicija za koju ste intenzivno motivirani.
Nejasni i nepovezani odgovori odaju nesigurnost
Nejasni ili nepovezani odgovori na pitanja su jedna od najčešćih grešaka koju uočavaju ispitivači i HR stručnjaci. Kada govorite nejasno, ostavljate dojam da nemate jasan uvid u ono o čemu govorite ili da pokušavate izbjeći ili sakriti nešto.
I u ovoj je situaciji priprema ključna, stoga unaprijed razmislite kako ćete efikasno prezentirati svoje iskustvo i dati koncizne, ali sadržajne odgovore. Kako biste se što uspješnije pripremili, možete koristiti STAR metodu za strukturiranje odgovora. STAR je kratica za Situaciju, Zadatak (Task), Akciju i Rezultat Ova metoda vam pomaže u pružanju specifičnih primjera kojima pokazujete kako ste se nosili s određenom situacijom, što ste učinili i što ste postigli. Time ćete pokazati kako primjenjujete svoje vještine, rješavate probleme i postižete rezultate, bez suvišnih detalja ili digresija.
Tvrditi da nikada niste pogriješili nije dobra ideja
Izbjegavajte izjave poput: „Nikada nisam imao neuspjeh ili napravio grešku“. Nitko nije savršen niti može očekivati stalni uspjeh i besprijekoran rad. Vjerovanje da ste savršeni obično ukazuje na nesposobnost uočavanja osobnih grešaka, preuzimanja odgovornosti i suočavanja s posljedicama.
Time ostavljate dojam nekoga tko prebacuje krivnju na druge i tko možda nije dobar timski igrač. Pripremite se za razgovor za posao s primjerima situacija u kojima ste napravili grešku ili donijeli lošu odluku. To će ukazati na vašu sposobnost preuzimanja odgovornosti i učenja iz vlastitog iskustva.
Nemojte govoriti previše ili premalo
Nekada nije pitanje toga št o ste odgovorili, nego kako i koliko. Uobičajena greška je govoriti previše ili premalo tijekom intervjua. Ako govorite previše, možete ostaviti dojam manjka usmjerenosti i strukture, svjesnosti vremena koje je predviđeno za razgovor ili poštovanja prema sugovorniku.
Kada govorite premalo, ostavljate dojam da ste sramežljivi, neuvjerljivi ili da se dosađujete. Intervju je razgovor, stoga izbjegavajte da vaš sugovornik „izvlači“ svaki odgovor iz vas potpitanjima. Kako biste to izbjegli, prije intervjua vježbajte svoje komunikacijske vještine. Pripremite kratke i jasne odgovore na uobičajena pitanja, kao što su vaše snage, slabosti, postignuća i ciljevi.
Koristite pozitivan i profesionalan jezik te osvijestite svoje „poštapalice“ kako bi ih minimizirali. Slušajte pitanja intervjuera i zatražite pojašnjenje ako je potrebno. Prije nego što odgovorite, napravite kratku pauzu i izbjegavajte upadati u riječ intervjueru.
Izbjegnite korištenje neprofesionalnih izraza
Korištenje neprofesionalnih izraza može vas prikazati u lošem svjetlu. Koliko god atmosfera na intervjuu za posao bila opuštena i neformalna, neprimjereni izrazi ili vulgaran jezik mogu ostaviti dojam da niste ozbiljni ili profesionalni.
Tijekom pripreme za intervju, obratite pažnju na svoj vokabular i trudite se izražavati na način koji odražava vašu profesionalnost i poštovanje prema sugovorniku.
Nepoželjno je biti agresivno ambiciozan i samopouzdan
Recruiteri ponekad svjedoče neprikladnim odgovorima na pitanje: „Gdje se vidite za pet godina ili u narednom periodu karijere?“. Odgovori poput: „Na vašem mjestu,“ ili još gore, „Na mjestu vašeg šefa“ nisu dobri odgovori.
Vaš odgovor treba pokazati ambiciju i želju za rastom i razvojem. Poželjno je da istakne i vaše razumijevanje poslovnog potencijala i vještina koje donosite. Međutim, ne ide vam u prilog ako pokažete nepoštovanje, agresivnost u ambiciji ili samopouzdanost bez pokrića.
Isto vrijedi i za odgovore poput „Ne vidim da imam neke značajnije prostore za napredak i razvoj, sve sam do sada naučio“. Izbjegavajte i direktna pitanja poput „Hoću li već kroz godinu dana moću napredovati na sljedeću poziciju?“.
Nemojte tražiti povratne informacije odmah na razgovoru
Na kraju intervjua za posao nikada nemojte postaviti pitanja kao što su: „I kakav sam bio, imam li šanse za drugi krug?“ ili „Hoću li dobiti posao?“. Iako je traženje povratnih informacija dobra praksa, činiti to tijekom intervjua može biti nezgodno i neprikladno.
Konačna odluka o kandidatu se uglavnom ne donosi na licu mjesta, već često uključuje kalibraciju dojmova više ljudi ili podataka. Stoga vam osoba koja vodi intervju ne može ni odgovoriti, a da ne ostavi dojam neprofesionalnosti. Međutim, uvijek možete pitati kada možete očekivati povratnu informaciju.
Izbjegavanjem ovih, ne tako rijetkih, pogrešaka, poslodavcu se možete predstaviti u najboljem svjetlu i ostaviti pozitivan dojam na temelju dosadašnjih postignuća i osobnosti. Ne zaboravite da je kvalitetna priprema pola posla i ključ uspjeha. To vrijedi i za one bez iskustva kao i za iskusne kandidate s godinama staža – svi se ponekad susreću s osjećajima nesigurnosti i treme.
Ako ste na početku karijernog puta razmislite o tome da se konzultirate s karijernim savjetnicima. To uključuje povratne informacije na strukturu i sadržaj vašeg životopisa, savjete za intervju, procjenu jakih i slabih strana te definiranje prilika na tržištu rada. Mlade osobe koje tek izlaze na tržište rada takve informacije mogu dobiti u sklopu Karijernog katapulta, najnovijeg programa karijernog razvoja namijenjenog srednjoškolcima i studentima.
Neka poslodavac prvi spomene plaću
Intervju je proces međusobnog upoznavanja koji je usmjeren na teme šire od same plaće. Cilj je da dobijete priliku procijeniti koliko vam određeni posao ili poslodavac odgovara, ali i da on procjeni vas. Pitanje plaće je svakako važno i nešto o čemu ćete zasigurno razgovarati, no obično je najbolje da poslodavac pokrene tu temu kako ne biste ostavili dojam da ste samo time motivirani.
Isto vrijedi za detaljna pitanja o svim benefitima i uvjetima rada koje biste imali. Razgovor o tome kako svakog ponedjeljka i srijede s posla morate odlaziti u 16 sati je bolje ostaviti za zadnje faze selekcije. Ovakve je teme možda najbolje proći tijekom pregovora o ponudi.
Postavljanjem ovakvih pitanja prerano u selekcijskom postupku, riskirate da vas sugovornik doživi prepotentno. Pritom možete ostaviti i pogrešan dojam o vašim prioritetima. Oni bi u ovoj fazi trebali biti usmjereni na razumijevanje same pozicije i načine na koje možete doprinijeti uspjehu organizacije.
Što pitati poslodavca?
Sada kada znate što ne trebate pitati, vrijeme je da pripremite pitanja koja svakako želite i možete postaviti potencijalnom poslodavcu. S obzirom na to da razgovoru i vi procjenjujete poslodavca, pripremite pitanja uz koja ćete upoznati organizacijsku kulturu.
Oblikujte pitanja prema specifičnim zahtjevima svog radnog mjesta i industrije u kojoj radite, a nije naodmet ni pitati kako izgleda jedan tipičan radni dan. Provjerite i koji su poslovni planovi za nadolazeće razdoblje i razmislite kako se oni uklapaju u vašu dugoročnu viziju osobnog napretka.
Provjerite ima li tvrtka oznake koje pokazuju da je riječ o poželjnom mjestu za rad kao što su Poslodavac Partner, Above and Beyond, Future Resilience i Equal Pay Champion. Ovakve oznake signaliziraju da je riječ o poslodavcu koji ulaže u wellbeing zaposlenika, jednakost plaća i kvalitetu cijelog HR sustava na kojem počiva zdravo radno okruženje. U tim se organizacijama nagrađuju talenti i izvanredna postignuća te se nude prilike za razvoj zaposlenika, a poseban se naglasak stavlja i na zdravlje i edukaciju.
Na dan intervjua ostanite smireni i optimistični
Kada ste se pripremili za intervju i uvježbali svoje odgovore, ostaje vam samo još nekoliko stvari na koje je potrebno obratiti pozornost. Odaberite prikladnu odjeću, neovisno o tomu odvija li se intervju uživo ili u online okruženju. Odjeća koju nosite na razgovoru za posao treba biti profesionalna. Ako niste sigurni što odjenuti, uvijek je bolje biti malo formalniji nego previše ležeran.
Također, pripremite sve dokumente koji će vam biti potrebni, poput kopije životopisa, certifikata i portfolija radova te pripremite mjesto za izradu bilješki kako biste mogli zapisati važne informacije. Naposljetku, na sam razgovor dođite nekoliko minuta ranije kako biste ostavili dobar dojam i pokazali da ste organizirani i da poštujete tuđe vrijeme.
Sjetite se da ste već prošli jedan krug selekcijskog postupka i da je vaš životopis zadovoljio osnovne uvjete natječaja. Tu ste jer poslodavac vjeruje da bi se vaše kompetencije mogle uklopiti u njegov tim, sada je samo pitanje jeste li pravi odabir za njihovu tvrtku, ali i je li tvrtka najbolji izbor za vas.