Često se podrazumijeva da lideri već imaju urođene ili naučene vještine za upravljanje timovima, ali stvarnost je zapravo drukčija.
Mnogi lideri rastu iz specijalističkih uloga zbog svoje karizmatičnosti, no nedostaje im adekvatna i strukturirana podrška u razvoju konkretnih leadership kompetencija. Dakle, iako je moguće prirodno biti nadaren za vodstvo, pravim se liderom ipak postaje uz ciljani razvoj specifičnih vještina. Biti lider nije samo pitanje karizme; potrebna je kombinacija vještina i stalnog ulaganja u razvoj. Međutim, što zapravo čini uspješnog lidera i koje kompetencije su za to potrebne?
Biti lider znači voditi s povjerenjem
Kako bi mogli uspješno upravljati drugima, dobri lideri moraju prije svega poznavati i znati voditi sebe. Stoga je prvi korak prema uspješnom liderstvu osvještavanje vlastitih snaga i slabosti. Naime, samosvijest je temelj uspješnog liderstva i bez nje je profesionalni razvoj puno teži i dugotrajniji. Na temelju razvijene samosvijesti, lideri mogu asertivno prihvaćati i uvažavati kritike koje uvijek trebaju promatrati kao dobru povratnu informaciju.
Uz to, jedne od ključnih leadership kompetencija su i otpornost na stres te stres menadžment. Uz adekvatne mehanizme nošenja sa stresom, otporni lideri prakticiraju transparentnu, iskrenu i jasnu komunikaciju. Pri tome znaju kada je potrebno delegirati određene zadatke kako bi pomogli razvoju svojih članova tima.
Empatičnost je još jedna odlika uspješnog lidera koja je ključna za upravljanje timom. Kako bi kreirao i zadržao ugodno radno okruženje i osnažio organizacijsku kulturu, dobar lider mora znati situacije promatrati i iz perspektive članova tima. Osim što mora znati kako je „hodati u tuđim cipelama“, empatičan lider zna kako uspješno prepoznati emocionalna stanja svojih kolega i razumjeti razloge njihovih reakcija i postupaka. Pri tome treba uvažiti razlike svojih kolega i znati ih pomiriti i usmjeriti prema zajedničkom cilju.
Stručne kompetencije nisu dovoljne
Lako je moguće da netko ima urođene osobine koje ga čine prirodno boljim u segmentima važnim za upravljanje i vodstvo. Unatoč tome, baš kao i svake druge kompetencije, leadership kompetencije predstavljaju kombinaciju znanja, vještina i stavova koji se razvijaju kroz obrazovanje i profesionalno iskustvo.
Tako se kreiranje timske atmosfere, upravljanje odnosima i konfliktima i davanje konstruktivnog feedbacka često podrazumijevaju u voditeljskim ulogama, ali ipak je riječ o kompetencijama koje se trebaju razvijati sustavno i uporno.
Nije dovoljno poznavati zakonitosti struke u kojoj radi, dobar lider treba biti i izrazito emocionalno inteligentan. Ovakva svestranost upućuje na kvalitetno upravljanje projektima, ali i timovima sastavljenim od najrazličitijih osobnosti. Stoga je važno da voditelji svoje kompetencije usavršavaju kroz sveobuhvatne leadership programe te da „bruse“ svoje vještine prema potrebama industrije u kojoj rade, ali i tima koji vode.
Osim cijelog seta profesionalnih kompetencija, važno je da lider ima „nos za biznis“. To prema DNLA metodologiji (eng. Discovering Natural Latent Abilities) koja pomaže u otkrivanju potencijala i razvoju talenata, znači da ima business mindset. Takav mentalni sklop uključuje usmjerenost na inovativnost, sistematičnost, upravljanje informacijama i rizicima te svjesnost o kvaliteti procesa.
Kako novi lideri mogu zadržati autentičnost?
Dobrom je lideru važno zadržati autentičan pristup u vođenju. Samosvjesniji pojedinci lakše će zadržati autentičnost i biti inspirativni i učinkoviti voditelji. Oni znaju kako stvoriti povjerenje i motivirati zaposlenike. Usmjereni su na dobrobit svog tima, potiču promjene i preuzimaju odgovornost za svoje pogreške. Uz autentičnog lidera, wellbeing zaposlenika ostaje na visokoj razini, a pri tome su zaposlenici angažiraniji i zadovoljniji.
Međutim, menadžeri koji prvi put preuzimaju ulogu lidera često ne znaju što za njih osobno znači autentično vođenje drugih. Može im se činiti da tapkaju u marku nerazumijevanja i da se u novoj ulozi koju su preuzeli osjećaju kao uljezi. Stoga se kod preuzimanja leadership izazova, novi lideri nerijetko susreću s nelagodom.
Kada se to dogodi, treba zapamtiti da je autentičnost ključna za uspjeh u ulozi lidera. Novi ju lideri trebaju samo pronaći i zadržati, ali u kontekstu povećane odgovornosti i novih radnih zadataka. Autentičnu verziju sebe, lideri mogu pronaći hrabrim izlaskom iz zone komfora i izlaganjem nelagodi, uz neizostavnu otvorenost prema povratnim informacijama.
U pronalasku autentičnog leadership stila, ponovno do izražaja dolazi važna uloga samosvijesti. Samosvijest je moguće izgraditi uz specifične alate poput Belbin modela timskih uloga®. Kroz 360° procjenu ponašanja, ova metodologija pomaže identificirati uloge koje najčešće preuzimaju pojedini članovi tima.
Različite uloge u istom timu
Uloge kao što su Shaper (dinamični i usmjereni na ciljeve), Team Worker (kooperativni i diplomatični) ili pak Resource Investigator (entuzijastični i razvijaju kontakte) dio su Belbin metodologije i označavaju drugačije reakcije na stres, a imaju sasvim različite zadatke u timu. Stoga je važno da lider prepozna koju od devet timskih uloga preuzimaju pojedini članovi njegovog tima kako bi mogao donijeti bolje odluke i tako stvoriti visoko funkcionalan i uspješan tim.
Izvršni direktori i voditelji timova diljem svijeta koriste Belbin metodologiju kako bi poboljšali svoje vještine vođenja, a ova je metodologija dio i SELECTIO Leadership Akademije. Budući lideri tamo dobivaju individualni izvještaj o preferiranoj timskoj ulozi, a kroz interaktivan sadržaj i coaching uče prepoznati i iskoristiti svoje jake strane.
Ako želite postati učinkovitiji i svjesniji lider koji leadership vještine koristi svrhovito i prema specifičnostima svog tima, javite nam se!